
Willem is docent bij het Newmancollege: ‘Ik ben het klassenvadertype’
20 december 2020Uit de krant 'in de buurt' - 13 december 2020
Willem Adriaensen (58) werkt al meer dan twintig jaar als docent op het Newmancollege in Breda. Een oude rot? Dat is hij naar eigen zeggen nog lang niet. “De kinderen houden me jong en ik leer elke dag bij.”
Toen Willem 27 lentes jong was, had hij een eigen transportbedrijf. Hij wist dat zijn toekomst daar niet lag en besloot het roer om te gooien. “Bij toeval kwam ik in het onderwijs terecht. Ik wilde iets sociaals doen, iets totaal anders dan het zakelijke werk dat ik op dat moment deed.” Willem begon aan een studie levensbeschouwing en kon bij verschillende bedrijven stage lopen. “Hiervoor kwam ik op een middelbare school in Etten-Leur terecht.”
Actuele onderwerpen
Vanaf dat moment was de docent niet meer uit het onderwijs weg te slaan. “In mijn werk heb ik altijd met jonge mensen te maken. Ze prikkelen me en houden me open-minded. Het vak levensbeschouwing dat ik geef, dient daar ook heel goed voor. Het is geen methodevak, ik heb veel meer ruimte dan dat ik bijvoorbeeld wiskunde zou geven. We praten over allerlei actuele onderwerpen, zoals het milieu of de LHBT+-community.”
Blijf bij jezelf
“Ik zeg ook altijd tegen de leerlingen: ik ben hier om jullie hersens te prikkelen. De dood is bijvoorbeeld een van de onderwerpen die ik zelf interessant vind. Tijdens mijn lessen vertel ik veel over mezelf. In mijn ogen kun je levensbeschouwing alleen geven als je zelf het onderwerp van gesprek bent. Zo deelde ik met de klas hoe het ging toen mijn vader overleed: van het opbaren tot de begrafenis. Daarna vraag ik of de leerlingen daarop willen reageren, zodat we het gesprek aangaan.”
Natuur en milieu
“Levensbeschouwing verandert, en dat vind ik zo mooi aan mijn vak. Waar we tien jaar geleden in boeken alleen spraken over homoseksuelen, wisselen we nu volledige gedachtes uit over de LHBT+-community. Daarnaast wordt natuur en milieu steeds een belangrijker onderwerp.”
Naast levensbeschouwing geeft Willem ook O&O (onderzoeken en ontwerpen). “In een groep van vier personen gaan de leerlingen met een project aan de gang. Zo dachten ze bijvoorbeeld na over een kledingwinkel van de toekomst. Robots, hologrammen, alles kwam voorbij. Op die manier ga ik ook mee met de tijd.”
Klassenvadertype
Alsof het geven van twee vakken niet genoeg is, is Willem ook nog mentor. “Ik ben het klassenvadertype: als ik niet in het onderwijs terecht was gekomen, werkte ik in de zorg. De kinderen zitten altijd in mijn hoofd. Daar heb ik geen Excel-bestandjes voor nodig zoals mijn jonge collega’s”, zegt hij met een knipoog.
Corona
Willem laat weten dat het coronavirus hem ongelofelijk beperkt in zijn werk. “Ik ben echt het type dat kinderen een schouderklopje geeft. Het stoort me dat ik niet zomaar een klas in kan lopen zonder erbij na te denken. De spontaniteit is er vanaf. Als diabetespatiënt val ik ook nog eens in de risicogroep, dus dat maakt het extra lastig.”
Of het onderwijs is veranderd de afgelopen jaren? “Het onderwijs niet zozeer, maar de leerlingen wel”, stelt Willem. “Door alle digitale toepassingen is het een stuk moeilijker om hun aandacht vast te houden. Voor je het weet, zitten ze op hun Chromebook of telefoon. Maar het docent zijn zelf: daar verandert niks aan. Ik sta nog net zo enthousiast voor de klas als twintig jaar geleden.”
Meer nieuwsberichten
Klik hieronder op het bericht om verder te lezen.
Meer weten?
Neem contact met ons op.
Van maandag tot en met vrijdag kun je ons bellen op 076-5810450 of mail ons op secretariaat@newmancollege.nl.